Jak citovat tyto materiály:
|
Autoři. Název materiálu. In Podíl učitele matematiky ZŠ na tvorbě ŠVP : Studijní materiály k projektu. 1. vyd. Praha : JČMF, 2006. počet stran. CD ROM, ISBN 80-7015-097-1. ISBN 80-7015-085-8.
|
A01
|
|
Autoři
|
Mojžíšová Jarmila, Marinková Helena, Sýkora Václav
|
Anotace
|
Tvorba ŠVP předpokládá, že učitelé matematiky budou připraveni k projektování vlastní práce v souladu s celkovým záměrem školy a novými poznatky didaktiky. Důležitou součástí jejich činnosti při tvorbě osnov matematiky je uplatnění cílového zaměření vzdělávací oblasti matematika a její aplikace a strukturované stanovení konkrétních dílčích výstupů a tomu odpovídajícího volba učiva.
|
A02
|
|
Autoři
|
Tomek Karel, Doubková Anna
|
Anotace
|
Potenciál matematiky. Matematika v RVP ZV. Matematika a cíle základního vzdělávání. Matematika a klíčové kompetence. Matematika v rámcovém učebním plánu. Matematika a průřezová témata. Matematika a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Matematika a žáci mimořádně nadaní. Matematika v ŠVP. Učební osnovy vyučovacího předmětu matematika. Společné výchovné a vzdělávací strategie. Začlenění průřezových témat.
|
A03
|
|
Autoři
|
Vašutová Jaroslava
|
Anotace
|
Zdůvodnění změn v našem vzdělávacím systému a jejich koncepce na 2. stupni základní školy ve vztahu k vyučování matematice a novým postojům učitelů matematiky.
|
A04 |
Některá zjištění vyplývající z projektu "Hodnocení výsledků vzdělávání žáků 9. tříd" |
Autoři |
Lesáková Eva, Řídká Eva |
Anotace |
Popis vzniku a průběhu projektu „Hodnocení výsledků vzdělávání žáků 9. tříd“. Zdůvodnění výběru sledovaných znalostí a dovedností. Krátká charakteristika používaných testů. Některé specifické cíle předmětu Matematika na 2. stupni ZŠ v testových úlohách a úspěšnost zvolených úloh. Varianta „B“ testu z roku 2006 se statistickými výstupy. Doporučení, odkazy a nabídky dalších evaluačních nástrojů. |
A05 |
Kurikulární reforna v českém školství a její cíle ve vyučování matematice na 2. stupni ZŠ |
Autoři |
Tomek Karel, Sýkora Václav |
Anotace |
Evropský kontext naší kurikulární reformy. Charakteristika společenských změn působících na vzdělávání. Reforma a transformace. Kurikulum. Plánované změny ve vzdělávání. Tři úrovně kurikulárních dokumentů. Podstata změn a pohled nazpátek. |
B01
|
|
Autoři
|
Hejný Milan, Jirotková Darina, Kratochvílová Jana
|
Anotace
|
Různé přístupy k chybě žáka i učitele. Využití chyby k rozvoji matematického myšlení žáka. Příklad chybných představ z oblasti číselných oborů.
|
B02 |
|
Autoři
|
Kubínová Marie, Hricz Miroslav
|
Anotace
|
Charakteristiky žákovských projektů ve vazbě na rozvíjení kompetencí nejen ve vyučování matematice. Ukázky žákovských projektů a jejich konstrukce.
|
B03 |
|
Autoři
|
Odvárko Oldřich, Robová Jarmila, Kadleček Jiří
|
Anotace
|
Tvorba úloh pomocí variace a modifikace, sběr dat a jejich využití, lokalizace úlohy do žákova prostředí, aktualizace úloh, optimalizační úlohy.
|
B04 |
|
Autoři
|
Stehlíková Naďa, Cachová Jana
|
Anotace
|
Základní charakteristiky konstruktivistických přístupů k vyučování prostřednictvím příběhů z vyučování matematice u nás i v zahraničí. Rozbor videozáznamů z hodin. Porovnání různých přístupů.
|
C01
|
|
Autoři
|
Kuřina František
|
Anotace
|
Rozvoj kompetencí v matematice pomocí řešení vhodných úloh. Geometrické úlohy rozvíjející umění vidět v matematice.
|
C02
|
|
Autoři |
Leischner Pavel, Vaníček Jiří |
Anotace |
Složitější nástroje Cabri a jejich použití ve výuce. Metodika celých tématických celků pro výuku geometrie pomocí počítače (množiny bodů, konstrukční úlohy, shodnosti a souměrnosti). Určeno pro zájemce, kteří program Cabri již trochu ovládají (např. pro absolventy volitelného modulu P „ICT ve výuce matematiky“ nebo jiných školení Cabri, případně pro samouky). |
C03
|
|
Autoři
|
Molnár Josef, Perný Jaroslav, Anna Stopenová
|
Anotace
|
Charakteristika prostorové představivosti. Rozvoj představivosti pomocí vhodně volených úloh. Tělesa.
|
C04
|
|
Autoři
|
Pech Pavel, Vaníček Jiří, Mahnelová Hana
|
Anotace
|
Základy práce s programem Cabri, ovládání programu. Řešené úlohy na úrovni základní školy. Představení forem práce a různých druhů žákovských aktivit při výuce s Cabri. Zájemci nepotřebují žádné předchozí dovednosti v práci s programem.
|
C05 |
|
Autoři
|
Sýkora Václav, Přibyl Jiří, Roubíček Filip
|
Anotace
|
Nové přístupy ke geometrickému modelování ve vztahu k rozvoji pojmů planimetrie a stereometrie. Geometrie překládaného papíru, pop up geometrie, modelování mnohostěnů a konkrétní návody na využití těchto postupů. Použití geometrických skládaček a stavebnic ve školské geometrii.
|
D01
|
|
Autoři
|
Eisenmann Petr, Kopáčková Alena
|
Anotace
|
Série úloh vhodných k rozvoji funkčního myšlení na základní škole. Propedeutika funkcí. Úlohy z praxe.
|
D02
|
|
Autoři
|
Novotná Jarmila, Hrabáková Hana, Krátká Magdalena, Pelantová Alena
|
Anotace
|
Typy didaktických situací ve výuce na základní škole. Analýza a priori. Hledání společných výchovných a vzdělávacích strategií při výuce matematiky. Překážky správného porozumění – příklad nekonečna a přirozených čísel.
|
D03
|
|
Autoři
|
Tichá Marie, Macháčková Jana
|
Anotace
|
Budování představ a rozvíjení porozumění zlomkům u žáků. Pochopení procesů, které se odehrávají v jejich myslích při chápání vztahu celek - část. Posun učitele od toho, kdo pouze plní instrukce přicházející zvenčí, k tvořivému učiteli odborníkovi, který zvažuje své aktivity ve všech fázích výuky (příprava, realizace, hodnocení) a je schopen bezprostředně a účinně reagovat na podněty žáků.
|
D04
|
|
Autoři
|
Vávrová Alena, Novotná Jarmila, Volfová Marta, Jančařík Antonín
|
Anotace
|
Význam hry pro vyučování matematice, hry bez pomůcek, hry s kartami, hry s kostkami, skládačky, komerční hry, hry typu Nim.
|
E01
|
|
Autoři
|
Cihlář Jiří, Zelenka Milan, Nocar David
|
Anotace
|
Úlohy aplikačního charakteru z oblasti techniky, geografie apod. Vhodné pro talentované žáky. Řešení pomocí programu Excel a Cabri.
|
E02
|
|
Autoři
|
Fuchs Eduard, Hykšová Magdaléna
|
Anotace
|
Využití některých aspektů historie matematiky pro vyučování matematice na ZŠ.
|
E03
|
|
Autoři
|
Jančařík Antonín, Dvořák Petr, Hošpesová Alena
|
Anotace
|
Série úloh na využití programu Excel ve výuce matematiky na základní školy. Problémy ze života.
|
E04
|
|
Autoři
|
Zhouf Jaroslav, Švrček Jaroslav
|
Anotace
|
Charakteristika talentovaných žáků a žákovských kolektivů obecně a speciálně v matematice. Soubor aktivit realizovaných učitelem s těmito žáky a kolektivy.
|
E05
|
|
Autoři
|
Blažková Růžena
|
Anotace
|
Analýza příčin problémů a nedostatků žáků v matematice. Problémy přechodu dětí na 2. stupeň ZŠ a do nižších ročníků osmiletých gymnáziá. Učivo matematiky. Obvody a obsahy geometrických útvarů. Jednotky měr.Reedukace dyskalkulie. Ukázka individuálních plánů.
|
E06 |
Postoje žáka k matematice |
Autoři |
Lišková Hana |
Anotace
|
Postoje žáka k matematice. Náměty pro výuku matematiky - figurální čísla, "telefonky", indiánské čelenky, číselné šachovnice, geometrické modelování, geometrie v algebře, geometrie papíru, grafická komunikace. |
|