Lektorky MŠ
V roce 2014 zahájila Jednota českých matematiků a fyziků práci na projektu Manipulativní činnosti jako prostředek pro rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku.
V Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV) není matematická výchova zařazena jako samostatná vzdělávací oblast, je začleněna především do oblasti Dítě a jeho psychika. Obecné principy a myšlenkové procesy (třídění, porovnání, přiřazování, uspořádání apod.) se však objevují i v dalších vzdělávacích oblastech. Pro pedagogy PV je proto velmi obtížné přenést závazný obsah přímo k dětem tak, aby byl jasný dopad na jejich vzdělávání. Proto je třeba poskytnout pedagogům zcela konkrétní návody a doporučení jak v této situaci postupovat, optimálně prostřednictvím jejich kolegů, kteří jsou zárukou využitelnosti získaných poznatků v praxi. V rámci projektu bude odborníky z řad členů JČMF a dalšími spolupracovníky proškolen lektorský tým aktivních pedagogů PV z celé České republiky. Podmínkou pro získání osvědčení a pro zařazení do týmu těch, kteří rozvíjejí matematické představy dětí, nebude jen aktivní účast na semináři, ale i následná lektorská činnost.
V průběhu roku byla 2014 byla v rámci projektu připravena publikace Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku (Editoři E. Fuchs, H. Lišková,
E. Zelendová) s následujícím obsahem:
S. Sodomková: Předškolní věk
Š. Portešová: Vývoj poznávacích schopností a početních představ u dětí v předškolním období
H. Lišková: Předmatematické představy ve vzdělávacích oblastech RVP PV
M. Kaslová: Prelogické myšlení
M. Kaslová: Transformace v předmatematické gramotnosti
M. Kupčáková: Zobrazení prostoru kreslením a modelováním
R. Blažková: Vytváření předčíselných představ v kontextu s možnou prevencí specifických
poruch učení v předškolním věku
D. Kroulíková: Didaktické prostředky
Publikace je ke stažení zde.
Na téže adrese je ke stažení i další publikace vzniklá v rámci projektu:
Předškolní vzdělávání očima praxe (autoři E. Fuchs, H. Lišková, E. Zelendová).
Projekt je financován z ESF a ze státního rozpočtu ČR.