Dva dny s didaktikou matematiky
17.02.2018 21:33katedra matematiky a didaktiky matematiky PedF UK spolu se Společností učitelů matematiky JČMF proběhne ve dnech 11. – 12. 2. 2021 na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Obdobně jako v předchozích ročnících bude konference zaměřena na prezentaci osobních zkušeností učitelů s vyučováním matematice a výsledků práce z různých oblastí didaktiky matematiky, a to formou přednášek, vystoupení v sekcích, pracovních dílen a otevřených hodin přímo na školách. Dvacátý pátý ročník konference Dva dny s didaktikou matematiky, kterou pořádá
Účastníci mohou nabídnout vystoupení v sekci v rozsahu 20 minut, vedení pracovní dílny v rozsahu 1 hodiny, prezentaci zajímavých zkušeností a materiálů, prezentaci videa, poster – nástěnku s prezentací např. žákovských prací, pomůcek apod. Pro vystoupení je možné využít počítačovou či notebookovou učebnu, interaktivní tabuli a hlasovací zařízení. Z konference je tradičně připravován elektronický sborník.
V případě, že nebude možné konferenci zorganizovat prezenčně, proběhne konference hybridně či online. O tom budeme přihlášené účastníky operativně informovat.
Registrační poplatek se hradí na místě (v případě přechodu na online formu bude způsob úhrady operativně změněn):
180 Kč pro členy JČMF s vystoupením na konferenci
220 Kč pro nečleny JČMF s vystoupením na konferenci
250 Kč pro členy JČMF bez vystoupení na konferenci
320 Kč pro nečleny JČMF bez vystoupení na konferenci
Kombinatorické myslenie môže byť definované ako schopnosť viac či menej systematicky tvoriť rôzne kombinácie myšlienok a kognitívnych operácií. Riešenie problémov z kombinatoriky poskytuje žiakom príležitosť na rozvoj kombinatorického myslenia, ale aj na bohatú matematickú diskusiu využívajúci dôvodenie k dôkazy. Porovnávanie rôznych stratégií riešenia je vhodným precvičovaním metakognitívnych znalostí.
V podmienkach Slovenskej republiky sa kombinatorika dostala do učiva základnej školy relatívne nedávno a veľa učiteľov nemá s vyučovaním kombinatoriky na tomto stupni skúsenosť z pozície žiaka. V prednáške zhrnieme skúsenosti s vyučovaním kombinatoriky na prvom i druhom stupni základnej školy, ako aj so vzdelávaním (budúcich) učiteľov v tejto oblasti.
Programový a organizační výbor
Naďa Vondrová (KMDM, PedF UK, Magdalény Rettigové 4, 116 39 Praha 1, nada.vondrova @pedf.cuni.cz)
Antonín Jančařík
Darina Jirotková
Michaela Kaslová
Sborník z roku 2021 - pokyny pro autory
Sborník bude sestaven z těchto částí:
- vystoupení v sekci (příspěvek ve sborníku v délce cca 3 strany)
- pracovní dílny v rozsahu 1 hodina (příspěvek ve sborníku v délce cca 6 stran)
- prezentace zajímavých zkušeností a materiálů (příspěvek do sborníku jen po dohodě s programovým výborem)
- prezentace videa (příspěvek do sborníku jen po dohodě s programovým výborem)
- poster – nástěnka (příspěvek do sborníku jen po dohodě s programovým výborem)
- další příspěvky (po dohodě s programovým výborem)
Příspěvky odevzdávejte v programu WORD (nebo TeX), písmo Times New Roman, 12 pt, délka podle typu prezentace. Obrázky ve formátu jpg zašlete zvlášť. Nepoužívejte v příspěvku všechna velká písmena (např. v nadpisech). Za názvem příspěvku napište jméno autora bez titulů a jeho pracoviště a e-mail. Použitou literaturu nečíslujte a formátujte podle vzorů, které najdete zde – u sborníků je nutné uvést i editory a rozsah stránek daného článku; ISBN neuvádějte. Každý příspěvek opatřete stručným abstraktem v rozsahu 5 až 10 řádků. Obrázky i tabulky číslujte (průběžně). Nepoužívejte pouze ilustrační obrázky. Za jazykovou stránku příspěvku zodpovídají autoři.
Hotový příspěvek odevzdejte do 30. 3. 2021.
Zasílejte na adresu nada.vondrova@pedf.cuni.cz.
Sborník vyjde v elektronické podobě do konce roku 2021. Bude mít ISBN.
ARCHIV
Zvané přednášky
Staré míry a váhy jsou pravidelně zařazovány do výuky fyziky i jiných předmětů na základních školách, obvykle však není prostor na vysvětlení historických souvislostí. Cílem přednášky je seznámit posluchače s přehledem vývoje měr na našem území a některými dochovanými hmotnými doklady – etalony loktů, sáhů, korců a měřic na radnicích měst. Značné rozdíly panovaly nejen mezi Čechami, Moravou a Slezskem, ale jinak se měřilo i na území pánů z Růže, města Chebu i v celém pohraničí. Teprve na přelomu 17. a 18. století se podařilo jakž takž sjednotit zemské míry a váhy – v Čechách pražské, na Moravě brněnské a olomoucké (souboj o hlavní město byl dlouho vyrovnaný) a ve Slezsku vratislavské. Ale to již přichází Marie Terezie a z důvodu sjednocení obchodu vnucuje všem zemím habsburské říše jednotky vídeňské, což se setkává s tichým odporem zejména v Čechách. Krátce nato se začíná šířit povědomí o nových vědeckých jednotkách definovaných francouzskými vědci – metru, litru a kilogramu. Cesta k metru je trnitá a zdlouhavá – jeho vlastní měření trvající 7 let je zatíženo chybou, která je zamlčena a odhalena až po 200 letech. V Rakousku se o metru uvažuje už od roku 1815, zavádí se decimální dělení měny (1857 – zlatník o 100 krejcarech místo 60), doba však uzraje až v 70. letech 19. století a vrcholí podpisem Metrické konvence 20. 5. 1875 (ale to již tři roky platí v Rakousku zákon o přijetí metru). Vlastní etalony z platiny a iridia však vznikají až v roce 1890, po roce 1918 však zůstávají ve Vídni a ČSR musí získat nové. V roce 1993 se situace opakuje.
Archiv předchozích ročníků konference je zde. Sborníky z předchozích ročníků najdete v části Materiály ke stažení.
———
Zpět